Att bo i bostadsrätt-vad innebär det?

Med denna lilla text vill vi i styrelsen informera dig om vad det innebär att bo i bostadsrätt.

Olika boenden
Det finns i princip tre olika sorters boende. Antingen kan man äga sin fastighet och bo i eget hus eller så kan man hyra en lägenhet och betala hyra till en privat-, kommunal-landstings-, eller statlig fastighetsägare. Det tredje alternativet är att bo i bostadsrätt,vilket du har valt.

Fastigheten,som bostadsrätten ligger i, ägs av en bostadsrättsförening. Du äger alltså inte din lägenhet, utan det gör föreningen. Det du köper är rätten att bo i lägenheten, rätten att disponera den, vilket kallas nyttjanderätt. För det betalar du en årsavgift till föreningen. Den är till för att betala din lägenhets del av fastighetens totala kostnader (el,vatten, uppvärmning, för säkring, skatt,räntor mm för fastigheten). Årsavgiften betalas månadsvis i förskott.

Hur fungerar en bostadsrättsförening?
En av grundtankarna med en bostadsrättsförening är att alla boende kan vara med och påverka verksamheten. När du har köpt en bostadsrätt äger du en andel i föreningen. Det är bara du och dina grannar som bestämmer över verksamheten (förutom vad som följer av stadgarna och lagarna).

Det dagliga arbetet i föreningen sköts av en vald styrelse. Dess uppgift är att förvalta fastigheten,se till att alla kostnader blir betalda,att alla årsavgifter inbetalas,att fastigheten underhålls efter behov,samt att alla andra skyldigheter som åligger en fastighetsägare blir utförda.För hjälp med detta har styrelsen anlitat UBC.

Styrelsen är vald vid den årliga föreningsstämman. Till denna ska samtliga medlemmar kallas.

Föreningsstämman är ett tillfälle för medlemmarna att samlas och gå igenom verksamheten. Föregående års bokslut och förvaltningsberättelse presenteras. Stämman tar ställning till om resultat- och balansräkning ska fastställas.

Stämman tar också ställning till om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för sin förvaltning av föreningen.

Observera att du som medlem har möjlighet att skriva och lämna in motioner till föreningsstämman. En motion betyder att man lämnar förslag om något,t.ex att köpa in lekutrustning. Motionerna måste finnas med i kallelsen till årsstämman och måste därför lämnas in till styrelsen i god tid innan stämman.I stadgarna framgår oftast när sista datumet är.

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag?
Att inneha och bo i en bostadsrätt innebär såväl rättigheter som skyldigheter. I lägenheten får du måla,tapetsera samt utföra mindre ombyggnader och reparationer. Som boende får du alltså själv bestämma vilka reparationer som behöver göras i din lägenhet och när de ska göras.För större förändringar av lägenheten krävs dock styrelsens medgivande.

Du är ansvarig för underhåll av lägenhetens inre. Det innebär bl.a. att du ansvarar och betalar för underhåll av golv,väggar,tak,glas och bågar i lägenhetens fönster,inner- och ytterdörrar samt kakel,sanitetsporslin och köksutrustning.
Ansvaret för underhållet av fastigheten i övrigt,av det som inte ingår i lägenheterna,ligger på föreningen och ska bekostas av de årsavgifter som du och de andra medlemmarna betalar. Exakt var gränsen går mellan ditt och föreningens ansvar bör framgå av föreningens stadgar.
Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du först ansöka om godkännande från styrelsen.

I övrigt är du skyldig att följa de föreskrifter som finns i föreningens stadgar och ordningsregler.